odporność akustyczna
Ekrany Akustyczne a Hałas Drogowy
Hałas i wibracje z nim związane są zanieczyszczeniami środowiska przyrodniczego chara-
kteryzującymi się mnogością źródeł i powszechnością występowania. Świadczy o tym fakt,
że hałas o ponadnormatywnym poziomie obejmuje 21% powierzchni kraju, oddziaływując na jedną
trzecią ludności. Według przepisów i zagadnień dotyczących ochrony słuchu, ludzie nie powinni być
narażeni na hałas o podwyższonym poziomie, zagrażający ich zdrowiu i jakości życia. Dopuszczalne
poziomy hałasu w środowisku reguluje rozporządzenie ministra ochrony środowiska, zasobów
naturalnych i leśnictwa z dnia 13 maja 1998 r. Dopuszczalny poziom hałasu generowany przez drogi
lub linie kolejowe w zależności od rodzaju terenu w ciągu dnia wynosi od 50 do 65 dB, a w nocy jest
o 10 dB niższy [3]. Na poniższym rysunku przedstawiono przykładowe poziomy dźwięków generowanych przez
otoczenie.
Hałas komunikacyjny powstaje w dwojaki sposób. Po pierwsze generowany jest przez silniki
samochodowe, które wytwarzają dźwięki o niskiej częstotliwości, a poziom hałasu zależy w dużej
mierze od prędkości poruszających się samochodów. Po drugie jest efektem toczenia kół pojazdów
o powierzchnię jezdni i tutaj hałas przybiera postać dźwięków o wysokiej częstotliwości, a czynnikiem
wzmagającym jego poziom może być stan nawierzchni oraz jej wilgotność. Poziom hałasu drogowego
jest uzależniony od takich czynników, jak: natężenie ruchu, udział pojazdów hałaśliwych (samochody
ciężarowe, autobusy, tramwaje, motocykle), płynność ruchu, pochylenie drogi.
Zastosowanie ekranów akustycznych jest jednym ze sposobów mających na celu zmniejszenie
natężenia dźwięku. Przestrzeń, która z założenia ma być chroniona przed negatywnym działaniem
hałasu drogowego znajdująca się za ekranami, to tzw. obszar cienia akustycznego. Fala dźwiękowa
napotykając na swojej drodze przeszkodę podlega częściowo pochłonięciu, odbiciu i ugięciu
na krawędzi. Ugięcie fali, czyli dyfrakcja na krawędzi ekranu powoduje zmniejszenie jego efektywności w obszarze cienia akustycznego. Skuteczność ochrony zależy przede wszystkim od tego,
jaką część hałasu przejmie sam ekran, a ile wskutek załamania fali zostanie przeniesione do strefy
cienia akustycznego. Projektując ekrany akustyczne wyznacza się ich geometrię oraz usytuowanie
względem źródła i odbiorcy na podstawie wymaganej efektywności akustycznej. Podstawowym
schematem przy obliczaniu ekranów jest układ źródło - ekran - obserwator. Pod względem właściwości
akustycznych można je podzielić na odbijające, odbijająco – rozpraszające i pochłaniające. Ekrany akustyczne są tym bardziej skuteczne, im są sytuowane bliżej źródła hałasu, a efektywna odległość,
na której hałas jest redukowany, może być obliczona z prostej zależności:

Kryteria Doboru Ekranów Akustycznych
Proponuje się następujące kryteria doboru ekranów: a) właściwości akustyczne paneli, b) zgodność ze środowiskiem lokalnym (tereny wiejskie, przemysłowe, zurbanizowane), c) charakterystyka pasa drogowego, d) koordynacja z urządzeniami infrastruktury drogowej (oznakowanie, sygnalizacja, urządzenia bezpieczeństwa drogowego), e) aspekty ochrony środowiska, f) estetyka, g) odporność na działanie środowiska agresywnego, Istotnym kryterium mogącym zadecydować o wyborze konkretnego rozwiązania jest aspekt finansowy. W tablicy przedstawiono wskaźnikowe koszty budowy i utrzymania ekranów w zależności od rodzaju konstrukcji.
Rodzaj ekranu | Koszty budowy | Koszty utrzymania |
---|---|---|
Nasypy ziemne | niskie | stosunkowo niskie |
Ekrany drewniane | niskie | niskie |
Ekrany betonowe | stosunkowo niskie | bardzo niskie |
Ekrany z cegły lub kamienia | średnie | bardzo niskie |
Ekrany z tworzywa sztucznego | średnie | średnie |
Ekrany metalowe | średnie | średnie |
Ekrany przeźroczyste | wysokie | wysokie |